Faktor Penentu Perilaku Keagamaan Siswa: Dampak Penggunaan Media Sosial Dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam
(1) Pascasarjana Pendidikan Agama Islam IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author
Abstract
Technology has developed rapidly which is able to influence various fields including education. Changes in student behavior now depend not only on education at home, but have a significant impact outside the home. One of them is through social media which is now increasingly easy to access even for teenagers. Then the existence of religious education as a control so that students can behave not deviate. This study aims to examine the factors that influence the religious behavior of students, especially in terms of the use of social media and Islamic education. The survey was conducted to all students in grades 7.8, and 9 at Azzahra Middle School in Cirebon District with a sample size of 106. Data were collected through questionnaires and the results of structured observations and interviews with students in grades 7, 8 and 9. The methods used in this study using the Structural Equation Model (SEM) - Partial Least Square (PLS) with the help of SmartPLS 3.0. The results of this study indicate that the use of social media has a significant effect on students' religious behavior. the more social media used for positive interests such as sharing positive news will increase students' religious behavior. While Islamic religious education has a significant influence on students' religious behavior. The religious behavior of students at Azzahra Middle School proved to be getting better along with the application of good Islamic Religious Education. This is because the Azzahra school implements Islamic religious education learning every day in the form of morning greetings which consist of reading the Qur'an, memorizing Arabic and English
Teknologi saat ini telah berkembang pesat yang mampu mempengaruhi berbagai bidang termasuk bidang pendidikan. Perubahan Perilaku siswa kini tidak hanya bergantung pada pendidikan di rumah, tetapi memiliki dampak yang signifikan di luar rumah. Salah satunya adalah melalui media sosial yang kini semakin mudah untuk diakses bahkan untuk remaja. Maka adanya Pendidikan agama sebagai control agar siswa dapat berperilaku tidak menyimpang. Penelitian ini bertujuan untuk menguji faktor yang berpengaruh terhadap perilaku keagamaan siswa khususnya ditinjau dari penggunaan media sosial dan pendidkan agama islam. Survey dilakukan kepada seluruh siswa kelas 7,8, dan 9 di SMP Azzahra di Kabupaten Cirebon dengan jumlah sample 106. Data dikumpulkan melalui penyebaran Kuesioner serta hasil observasi dan wawancara terstruktur kepada siswa kelas 7, 8, dan 9. Penelitian ini di analisisis menggunakan Structural Equation Model (SEM) – Partial Least Square (PLS) dengan software SmartPLS 3.0. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa penggunaan media sosial berpengaruh signifikan terhadap perilaku keagamaan siswa. semakin media sosial digunakan untuk kepentingna positif seperti membagikan berita positif akan meningkatkan perilaku keagamaan siswa. Sementara pendidikan agama islam memiliki pengaruh signifikan terhadap perilaku keagamaan siswa. Perilaku keagamaan siswa di SMP Azzahra terbukti semakin baik seiring dengan penerapan Pendidikan Agama Islam yang baik. Hal ini dikarenakan sekolah Azzahra menerapkan pembelajaran pendidikan agama islam setiap hari yaitu dalam bentuk kegiatan sapa pagi yang didalamnya terdiri dari kegiatan membaca Al-Qur’an, menghafal bahasa Arab dan Bahasa Inggris.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abidin, J., & Fahmi, I. (2019). Media Sosial dalam Mempengaruhi Perilaku Keberagamaan Siswa dan Solusinya Melalui Pendidikan Agama Islam. Wahana Karya Ilmiah, 3(01).
Alwasilah, A. C. (2017). Pokoknya Kualitatif (8th ed.). Bandung: Pustaka Jaya.
Amirullah. (2018, November). KPAI Sebut Ada Dua Faktor Penyebab Siswa di Kendal Bully Guru. Tempo.Co.
Cholis, D. (2004). Pendidikan Agama Islam Mata Diklat SMK Tingkat 1. semarang: CV, Mutiara Persada.
Daulay, H. P. (2014). Pendidikan Islam dalam Perspektif Filsafat. jakarta: kencana.
Efendi. (2016). Konsep Pemikiran Edward L. Thordike’ Behavioristik dan Imam AlGhazali’Akhlak. Jakarta: Guepedia.
Hair, J. F., Sarstedt, M., Hopkins, L., & G. Kuppelwieser, V. (2014). Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). European Business Review, 26(2), 106–121. https://doi.org/10.1108/EBR-10-2013-0128
Hatab, W. A. (2016). Islam and Social Media: Attitudes and Views. Asian Social Science, 12 (5).
Jogiyanto. (2005). Analisis dan Desain Sistem Informasi. yogyakarta: andi offset.
Junaedi, A. (2019). Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Sejak Dini Bagi Pembentukan Karakter Siswa di RA Al-Falah Desa Pegagan Kidul Kecamatan Kapetakan Kabupaten Cirebon. Oasis: Jurnal Ilmiah Kajian Islam, 3(2), 101–119.
Karpinski, P. A. K. and A. C. (2010). Facebook and Academic Performance. Computers in Human Behavior, 26, 1237–1245.
Kasetyaningsih, S.W., & Hartono, H. (2017). Dampak Sosial Media terhadap Akhlak Remaja. Duta.Com, 13(1), 1–10.
Kaya, T., & Bicen, H. (2016). The effects of social media on students’ behaviors; Facebook as a case study. Computers in Human Behavior, 59, 374–379.
Kgatle, M. . (2018). Social media and religion: Missiological perspective on the link between Facebook and the emergence of prophetic churches in southern Africa. Verbum et Ecclesia, 39 (1), 1–6.
Khayi, A. (2019). Pendidikan Agama Islam Budi Pekerti Dan Penilaian Kurtilas (Studi Kasus Di SDN 2 Kaliwulu Kecamatan Plered Kabupaten Cirebon). Oasis: Jurnal Ilmiah Kajian Islam, 3(2), 120–140.
Laily, N. (2018). Media sosial dan Perilaku Keberagamaan Santri Remaja di Pondok Pesantren Nurul Huda Kajen. Laily, N., 6(1), 97–116.
Lau, W. W. (2017). Effects of social media usage and social media multitasking on the academic performance of university students. Computers in Human Behavior, 68, 286-291.
Mukhtaruddin. (2011). Pengaruh Pendidikan Agama Terhadap Perilaku Keagamaan Peserta Didik. Analisa Journal of Social Science and Religion, 18 (1).
Mustafa, G., Zumrah, R., & Azdi, A. (2013). Facebook as social media tools among muslim youths in Malaysia. American International Journal of Social Science, 2 (8), 173–177.
Musyaffi, A. M., Muna, A., & Fariani, N. (2016). Pengaruh persepsi kemudahan dan Persepsi Kegunaan terhadap Penerimaan Pengguna Sistem Informasi Akademik Terpadu. JRAK: Jurnal Riset Akuntansi Dan Komputerisasi Akuntansi, 7(2), 71–82.
Niam, A. M. (2018). Guru dan Tantangan Menghadapi Teknologi Digital. NU Online.
Nuriyanto, L. . (2015). Pengaruh Implementasi Pendidikan Agama Terhadap Perilaku Keagamaan Peserta Didik SMA Di Bawah Yayasan Keagamaan. Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 13.
Putri, W.S.R., & Nurwati, N. (2016). Pengaruh Media Sosial terhadap Perilaku Remaja. In Prosiding Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat.
Rafie, B. T. (2017). Pesan Jokowi ke Pemuda Asean : Bijak gunakan medsos. Compas.Co.Id.
Saputra, E. (2016). Dampak Sosial Media Terhadap Sikap Keberagamaan Remaja Dan Solusinya Melalui Pendidikan Agama Islam. Sosio E-Kons, 8 (2).
Sule, M. M. (2018). Social Media And Its Effects On Muslim Students: The Case Of Nasarawa State University, Keffi, Nigeria. UMRAN-International Journal of Islamic and Civilizational Studies, 5 (2).
Tim Pengembang Ilmu Pendidikan FIP-UPI. (2007). Ilmu dan Aplikasi Pendidikan Bagian III: Pendidikan Disiplin Ilmu. bandung: imtima.
Wibowo, A. M. (2010). Dampak Implementasi Kurikulum PAI terhadap Perilaku Keagamaan. Analisa : Journal of Social Science and Religion, 17(1), 117–130.
Young, S. D., Shakiba, A., Kwok, J., & Montazeri, M. S. (2014). The influence of social networking technologies on female religious veil-wearing behavior in Iran. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17 (5), 317–321.
Zamroni. (2001). Paradigma Pendidikan Masa Depan. yogyakarta: Bigraf.
DOI: 10.24235/oasis.v4i2.5048
Article Metrics
Abstract view : 83 timesPDF - 35 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Oasis : Jurnal Ilmiah Kajian Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Saat ini e-journal OASIS telah terindeks pada :
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OASIS by http://syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/oasis/is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)