Sosialisasi Penggunaan Instrumen Identifikasi Kesulitan Belajar Spesifik Bidang Akademik pada Guru SDN YPK Kodeware
(1) Universitas Cenderawasih
(*) Corresponding Author
Abstract
This community service activity aims to provide understanding to teachers in order to identify students who have obstacles so they can get proper teaching in conveying subject matter. This service is carried out with three activities, namely 1) preparation, 2) lectures, questions and answers and demonstrations, 3) evaluation. Materials are compiled through Special Assistance Teacher manuals and other relevant references. The result of this service activity is that teachers know how to identify students in groups with specific learning difficulties, so that teachers can improve appropriate learning to overcome those who have specific learning difficulties.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Estherlita, T., Ansori, A., & Widiastuti, N. (2019). Pemetaan Potensi Anak dengan Kesulitan Belajar Spesifik Disleksia. Comm-Edu (Community Education Journal), 2(1), 27-32.
Kirk, S. A. (1962). Educating Exceptional Children. Boston: Houghton Mifflin.
Mendiknas. (2009). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 70 Tahun 2009 Tentang Pendidikan Inklusif Bagi Peserta Didik yang Memiliki Kelainan dan Memiliki Potensi Kecerdasan dan/atau Bakat Istimewa. Jakarta: Mendiknas.
Pratitis, N. T., Utami, A. B., & Sachariza, S. (2020). Efektivitas token economy sebagai positive reinforcement untuk meningkatkan respon pemahaman pada siswa dengan kesulitan belajar spesifik diskalkulia. SUKMA: Jurnal Penelitian Psikologi, 1(1), 56-66.
Rahmawati, L. E., Purnomo, E., Hadi, D. A., Wulandari, M. D., & Purnanto, A. W. (2022). Studi Eksplorasi Bentuk-Bentuk Gejala Disleksia pada Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4003-4013.
Setiawan, H., Witono, A. H., Zain, M. I., Widiada, I. K., & Tahir, M. (2020). Pelatihan Diagnosis Kesulitan Belajar Siswa Bagi Guru SD Negeri Gugus IV Kecamatan Mataram NTB. Jurnal PEPADU, 1(3), 375-382.
Suryani, Y. E. (2010). Kesulitan belajar. Magistra, 22(73), 33-47.
Susilowati, R., & Aprianti, A. D. I. (2023). Pelatihan Identifikasi Kesulitan Fungsional Belajar Siswa untuk Guru-Guru Sekolah Dasar di Kecamatan Plampang Kabupaten Sumbawa. Diseminasi: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 5(1), 63-72.
Utami, S. (2016). Pengaruh kemampuan berbicara siswa melalui pendekatan komunikatif dengan metode simulasi pada pembelajaran bahasa indonesia. Likhitaprajna, 18(2), 58-66.
Widyorini, E., & Van Tiel, J. M. (2017). Disleksia: Deteksi, diagnosis, penanganan di sekolah dan di rumah. Jakarta: Kencana.
DOI: 10.24235/dimasejati.v5i3.13620
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Chelsi Yuliana S