Konseling Teman Sebaya untuk Meningkatkan Penerimaan Diri (Studi Eksperimen terhadap Santri MA TEI Multazam Bogor)

Fatimah Az-zahra Abdillah(1*), Anisa Rahmadani(2), Syariful Syariful(3),


(1) Universitas Al-Azhar Indonesia
(2) Universitas Al-Azhar Indonesia
(3) Universitas Al-Azhar Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the effectiveness of peer counseling on santri' self-acceptance at MA TEI Multazam. There are problems regarding self-acceptance at MA TEI Multazam which are characterized by lower self-esteem, feeling inferior to friends, having difficulty opening up with others, complaining and having tendency to change physical conditions. Using the pre-experimental method, the measurement tool used is a Self-acceptance Scale (n=33) with guidelines for observation and peer counseling interventions. Peer counseling is carried out by selecting peer counselors, conducting peer counselor training with psychological first aid framework (look-listen-link), and implementing peer counseling that focused on basic counseling skill. Pre-test and post-test were carried out to measure changes in the subject's attitude before and after the intervention. The results of this study indicate that there is an increase in self-acceptance of 20.375 with sig 0.000 <0.05. The results show that peer counseling is effective in increasing santri' self-acceptance.


Keywords


Peer Counseling; Self-Acceptance; Santri.

Full Text:

PDF

References


Awal, Dukungan Psikologis, Untuk Anak, and D. A. N. Remaja. 2019. “Dukungan Psikologis Awal Untuk Anak Dan Remaja.â€

Ayatullah. 2016. “Hubungan Antara Kecerdasam Emosional Dengan Penerimaan Diri Santri Pondok Pesantren Al-Islam Genengan Mojokerto.†Universitas Islam Negeri Maulana Ibrahim Malang.

Corey, G. 2013. Teori Dan Praktek Konseling Psikoterapi. Bandung: Refita Aditama.

Erhamwilda. 2015. Konseling Sebaya: Alternatif Kreatif Layanan Bimbingan Konseling Di Sekolah. Yogyakarta: Media Akademi.

Heriyadi, Akbar. 2013. “( Self Acceptance ) Siswa Kelas Viii Melalui Konseling Realita Di Smp Negeri 1 Bantarbolang Kabupaten Pemalang.â€

Herlina. 2012. Bibliotherapy: Mengatasi Masalah Anak Dan Remaja. Bandung: Pustaka Cendekia Utama.

Hidayatullah Agung & Hidayati. 2021. “Penerimaan Diri Orangtua Pada Anak Retardasi Mental.†Jurnal Emphaty 4 No 1.

Hikmawati & Fenti. 2020. Metodologi Penelitian. Depok: PT Raja Grafindo Persada.

Hunainah. 2016. Teori Dan Implentasi Model Konseling Sebaya.

Hurlock, E. 2006. Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga.

Ibandiyah, Is Zuhrotunnisa, and Muhimmatul Hasanah. 2021. “Efektivitas Layanan Konseling Sebaya ( Peer Counseling ) Untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Santri.†Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam 01(02):89–99.

Istati, Mufida, and Anwar Hafidzi. 2020. “Konseling Teman Sebaya Berbasis Islam Dalam Mengurangi Kecemasan Mahasiswa Menghadapi Tantangan Masyarakat Modern.†Al-Ittizaan: Jurnal Bimbingan Konseling Islam 3(1):13. doi: 10.24014/0.8710505.

Jais, Mutiara, Isep Zaenal Arifin, and Dudy Imanuddin Effendy. 2018. “‘Konseling Teman Sebaya Untuk Meningkatkan Lifeskill Remaja.’†Irsyad : Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, Dan Psikoterapi IslamJurnal Bimbingan … 6(1):57–75.

Kurniawan, Y. &. Ajat Sudrajat. 2017. “Peran Teman Sebaya Dalam Pembentukan Karakter Siswa Ts (Madrasah Tsanawiyah).†SOCIA 14 No 2.

Laily, Ita Mufidatul. 2019. “Fenomena Stress Di Kalangan Santri Putri Penghafal Nadhom Alfiyah Di Pesantren Al-Falah Putri Kecamatan Mojo Kabupaten Kediri.†UIN SATU Tulungagung.

Marlina. 2017. “Hubungan Religiusitas Dengan Penerimaan Diri Pada Lanjut Usi Di Panti Jompo.†Univeristas Islam Negeri SUSKA Riau.

Prayitno & Amti E. 2018. Dasar-Dasar Bimbingan Dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Purnoto, Wicaksono, Napisah. 2019. “Konseling Teman Sebaya Dalam Meningkatkan Penyesuaian Diri Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Muncar.†Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dan Sosial 8 No. 2:171–79.

Ridha, Andi Ahmad. 2019. “Penerapan Konselor Sebaya Dalam Mengoptimalkan Fungsi Layanan Bimbingan Konseling Di Sekolah.†Jurnal Psikologi 15(1):25. doi: 10.24014/jp.v15i1.6549.

Risnawaty, Widya, Sandi Kartasasmita, and Denrich Suryadi. 2019. “Peer Counselor Training for High School Students in West Jakarta.†MITRA: Jurnal Pemberdayaan Masyarakat 3(2):108–19. doi: 10.25170/mitra.v3i2.350.

Sadiyah, Elok Halimatus, and Fina Hidayati. 2020. “Meningkatkan Kemandirian Santri Melalui Pendampingan Konseling Sebaya (Peer Counseling).†Psikoislamika : Jurnal Psikologi Dan Psikologi Islam 17(1):36. doi: 10.18860/psi.v17i1.9652.

Saifuddin, Saifuddin. 2021. “Penerapan Teknik Role Playing Untuk Meningkatkan Penerimaan Diri Siswa Di SMK Negeri 1 Makassar.†DISHUM: DDI Islamic Studies and Humanities Research 1(1):64–75. doi: 10.36915/dishum.v1i1.6.

Santrock, John W. 2003. Psikologi Perkembangan Remaja. Edisi Keen. Jakarta: Erlangga.

Sari, Endah Puspita, and Sartini Nuryoto. 2002. “Penerimaan Diri Pada Lanjut Usia Ditinjau Dari Kematangan Emosi.†Jurnal Psikologi 2(Tidak dipublikasikan):Universitas Gadjah Mada.

Wahyuningjati, Novia Dwi. 2015. “Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Penerimaan Diri Ibu Yang Mempunyai Anak Retardasi Mental Tugas Akhir.â€




DOI: 10.24235/prophetic.v6i1.14723

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Prophetic Indexed By:  

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats Prophetic : Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal Published by Department Islamic Guidance Counseling, Faculty of Ushuluddin, Adab and Da'wah, IAIN Syekh Nurjati Cirebon.

Editorial Office:

FUAD Building, 2nd Floor, Department Islamic Guidance Counseling, Faculty of Ushuluddin, Adab and Da'wah, IAIN Sheikh Nurjati Cirebon.  Perjuangan Street of Sunyaragi, Cirebon City, West Java, Indonesia 45132 Phone. 0231-481264, Fax. 0231-489926, Email: prophetic.bki@syekhnurjati.ac.id / Email: prophetic.jurnal@gmail.com