Development of Science Process Skill Assessment for Fifth-Grade Students in Pontianak City
(1) IAIN Pontianak
(2) IAIN Pontianak
(3) IAIN Pontianak
(4) IAIN Pontianak
(5) IAIN Pontianak
(*) Corresponding Author
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Ainia, D. K. (2020). Merdeka Belajar dalam Pandangan Ki Hadjar Dewantara dan Relevansinya bagi Pengembangan Pendidikan Karakter. Jurnal Filsafat Indonesia, 3(3), 2620–7982.
Azwar, S. (2013). Reliabilitas dan Validitas. Pustaka Pelajar.
Barlian, U. C., Solekah, S., & Rahayu, P. (2022). Impelemnetasi Kurikulum Merdeka dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal of Educational and Language Research, 1(2), 2105-2118.
Dewi Muliani, N. K., Sariyasa, & Margunayasa, I. G. (2021). Pengembangan Tes Penilaian Keterampilan Proses Sains Pada Pembelajaran IPA Siswa Kelas IV SD. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(2), 223–235. https://doi.org/10.23887/jurnal_pendas.v5i2.292
Gregory, R. J. (2015). Psychological testing: History, principles, and applications (Seventh edition, global edition). Pearson.
Hairida, H., & Setyaningrum, V. (2020). The Development of Students Worksheets Based on Local Wisdom in Substances and Their Characteristics. Journal of Educational Science and Technology (EST), 106–116. https://doi.org/10.26858/est.v6i2.12358
Haniah, F., & Annisa, M. (2018). Pengembangan Instrumen Tes Berbasis Keterampilan Proses Sains Pada Materi Benda dan Sifatnya Kelas V SDN 010 Tarakan. Widyagogik: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(1), 29-46., 6(1), 29–64. https://doi.org/10.21107/widyagogik.v6i1.4560
Ilmi, N., Desnita, D., Handoko, E., & Zelda, B. (2016). Pengembangan Instrumen Penilaian Keterampilan Proses Sains pada Pembelajaran Fisika SMA. Prosiding Seminar Nasional Fisika (EJournal) SNF2016 UNJ, V, SNF2016-RND-57-SNF2016-RND-62. https://doi.org/10.21009/0305010213
Kemendikbudristek, K. (2022). Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Assessmen Pendidikan, Kemendikbudristek Nomor 033/H/KR/2022. Jakarta: Kemendikbudristek.
Kusuma, A. S., & Nurmawanti, I. (2023). Pengembangan Soal-Soal Literasi dan Numerasi Berbasis High Order Thinking Skills (HOTS) untuk Siswa Sekolah Dasar (SD). Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 516–523. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1.1313
Mustaghfiroh, S. (2020). Konsep “Merdeka Belajar†Perspektif Aliran Progresivisme John Dewey. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 3(1), 141–147. https://doi.org/10.30605/jsgp.3.1.2020.248
Nur Aisiyah, L. (2017). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Dasar dengan Pendekatan Open-Inquiry. Pancaran Pendidikan, 6(1), 13. https://doi.org/10.25037/pancaran.v6i1.2
Rahmawati, A. N., & Suratsih, S. (2018). Analisis Profil Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Kelas X SMA Perintis Implementasi Kurikulum Ditinjau dari Latar Belakang Pendidikan Guru. Jurnal Edukasi Biologi, 7(3), 227.
Sayekti, I. C., & Kinasih, A. M. (2017). Kemampuan Guru Menerapkan Keterampilan Proses Sains dalam Pembelajaran IPA pada Siswa Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 4(1), 97–105.
Sugiyono, S. (2021a). Metode Penelitian Pendidikan (III). Bandung:
Alfabeta Bandung.
Sugiyono, S. (2021b). Metode Penelitian Pendidikan (II). Bandung Alfabeta,cv.
Thiagarajan, S., Dorothy S, S., & Melvin I, S. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Expectional Children. Leadership Training Institute/Special Education: University of Minnesota.
Tyas, R. A., Pujianto, P., & Suyanta, S. (2021). Students’ Science Process Skill in Volcanoes Eruption Disaster Preparedness and Mitigation. Jurnal Ilmu Pendidikan, 27(1), 1. https://doi.org/10.17977/um048v27i1p1-7
Yuliati, Y. (2023). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Cakrawala Pendas, 2(2).
Zainab, S., & Wilujeng, D. I. (2016). Pengembangan Instrumen Penilaian Tes Objektif Pilihan Ganda untuk Mengukur Penguasaan Materi Ajar Gerak Lurus dan Keteraaampilan Proses Sains Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(2), 106–113.
DOI: 10.24235/sicee.v1i0.14564
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Syekh Nurjati International Conference on Elementary Education is Published by Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon In Collaboration with Perkumpulan Dosen Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PD PGMI) Indonesia.
Editorial Office:
FITK Building, 5th Floor, Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon. Perjuangan Street of Sunyaragi, Cirebon City, West Java, Indonesia 45132 Email: pgmi@syekhnurjati.ac.id