Principal Leadership in Improving The Quality of Educators in The Era of Revalution 4.0

Muhammad Rasyid Ridho(1*),


(1) Universitas Negeri Malang
(*) Corresponding Author

Abstract


Industry Revolution 4.0  happening today certainly has a huge impact on the educational leadership of school leaders, of course this must be addressed wisely by policy makers in the educational environment. Principals in the 21st century must of course be equipped with professional leadership so that it has an impact on improving the quality of educators. This study uses a descriptive qualitative approach with the type of literature study, data obtained through various references to national, international journals and research results that have relevance to what the author did. The results of this study indicate that the leadership of school principals in the era of the Industrial Revolution 4.0 must of course be professional and able to read the changes that occur because of the ideal leadership, namely leadership that follows technological developments. In addition, school principals also play a role in improving the quality of educators, there are several things that must be done by school principals in improving the quality of educators, namely the use of information technology, training, mentoring and guidance, discipline development and continuous supervision.

Keywords: Principal Leadership, Educator Quality, Industrial Revolution 4.0


Revolusi Industri 4.0 yang terjadi saat ini tentu memiliki dampak yang sangat besar terhadap kepemimpinan pendidikan para pemimpin sekolah, tentunya hal ini harus disikapi dengan bijak oleh para pembuat kebijakan di lingkungan pendidikan. Kepala sekolah di abad ke-21 tentunya harus dibekali dengan kepemimpinan yang profesional sehingga berdampak pada peningkatan kualitas pendidik. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dengan jenis studi kepustakaan, data yang diperoleh melalui berbagai referensi jurnal nasional, internasional dan hasil penelitian yang memiliki relevansi dengan apa yang penulis lakukan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kepemimpinan kepala sekolah di era Revolusi Industri 4.0 tentunya harus profesional dan mampu membaca perubahan yang terjadi karena kepemimpinan yang ideal, yaitu kepemimpinan yang mengikuti perkembangan teknologi. Selain itu, Kepala Sekolah juga berperan dalam meningkatkan kualitas pendidik, ada beberapa hal yang harus dilakukan oleh Kepala Sekolah dalam meningkatkan kualitas pendidik, yaitu penggunaan teknologi informasi, pelatihan, pendampingan dan bimbingan, pengembangan disiplin dan pengawasan terus menerus.

Kata kunci: Kepemimpinan Kepala Sekolah,  Mutu Pendidik, Revolusi Industri 4.0


Full Text:

PDF

References


Alifiyah, I., Imron, A., & Juharyanto, J. (2019). Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah Dalam Mengembangkan Karakter Peserta Didik. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 2(1), 32–39. https://doi.org/10.17977/um027v2i22019p32

Ardiansyah. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah Pada Era Revolusi Industri 4.0 di Sekolah Menengah Pertama (SMP) As-Sulthon Kecamatan Mersam Batanghari. Prosiding Seminar Internasional: Tantangan Manajemen Pendidikan Islam, Hukum Islam Dan Bahasa Melayu Di Era Revolusi 4.0, 167–176.

Arifin, I. (2019). Kepemimpinan Religio-Humanistik Bidang Pendidikan Pada Era Revolusi Industri 4.0 dan Society 5.0. In Pidato Pengukuhan Guru Besar dalam Bidang Ilmu Manajemen Pendidikan. Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang.

Badu, S. Q., & Djafri, N. (2017). Kepemimpinan dan Perilaku Organisasi. Ideas Publishing.

Dagong, S. W., & Arsana, I. K. S. (2019). Kompetensi Pendidik dan Tenaga Kependidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan SMP Negeri 3 Kwandang. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 9(2). https://doi.org/10.24042/alidarah.v9i2.5086

Damainik, A., & Muntazah, I. (2021). School Leadership in Improving the Quality of Education at Integrated Islamic SMP Nurul Fadillah Deli Serdang. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 4(1), 431–437. https://doi.org/10.33258/birle.v4i1.1656

Darmaji, D., Mustiningsih, M., & Arifin, I. (2019). Quality Management Education in the Industrial Revolution Era 4.0 and Society 5.0. 5th International Conference on Education and Technology (ICET 2019), 382, 565–570. https://doi.org/10.2991/icet-19.2019.141

Djunaidi. (2017). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Tarbiyatuna, 2(1), 89–118. http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/tarbiyatuna/article/view/3209

Fitrah, M. (2017). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1). https://doi.org/10.25078/jpm.v3i1.90

Fitria, H., Mukhtar, M., & Akbar, M. (2017). The Effect of Organizational Structure and Leadership Style on Teacher Performance in Private Secondary School. IJHCM (International Journal of Human Capital Management), 1(2), 101–112. https://doi.org/10.21009/ijhcm.012.12

Gaol, N. T. L., & Siburian, P. (2018). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 66–73. https://doi.org/10.47467/jdi.v1i1.60

Hastuti, T., Kristiawan, M., & Mulyadi, M. (2020). The Principal’s Leadership in Improving the Quality of Education. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 22(1), 314–320.

Jannah, L. K. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0 : Perspektif Manajemen Pendidikan. Islamika: Jurnal Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 2(1), 129–139. https://doi.org/10.36088/islamika.v2i1.471

Juharyanto, Arifin, I., Bafadal, I., Sobri, A. Y., & Nurabadi, A. (2018). Effective Leadership on Curriculum 2013 Implementation in Religious Based Schools. The Journal of Social Sciences Research, 2, 40–48. https://doi.org/10.32861/jssr.spi2.40.48

Julaiha, S. (2019). Konsep Kepemimpinan Kepala Sekolah. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(3), 51–62. https://doi.org/10.21093/twt.v6i3.1734

Mahardhani, A. J. (2015). Kepemimpinan Ideal Kepala Sekolah. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 1–4. https://doi.org/10.24269/dpp.v3i2.82

Masruroh, L., & Supratno, H. (2017). Implementasi Total Quality Management dalam Meningkatkan Mutu Pendidik (Studi Kasus di SMP Islam Terpadu Misykat Al-Anwar Kwaron, Jombang). Menara Tebuireng: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 12(02), 115–133.

Orphanos, S., & Orr, M. T. (2014). Learning leadership matters:The influence of innovative school leadership preparation on teachers’ experiences and outcomes. Educational Management Administration & Leadership, 42(5), 680–700. https://doi.org/10.1177/1741143213502187

Rafid, R., & Tinus, A. (2019). Kinerja Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Tenaga Pendidik. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 7(2), 188–198. https://doi.org/10.21831/amp.v7i2.28012

Ridho, M. R., & Tumin, T. (2022). MULTICULTURAL EDUCATION: Effort in Overcoming Problems of Cultural Conflict in Indonesia. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 14(1), 49–60. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v14i1.1187

Said, A. (2018). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Melestarikan Budaya Mutu Sekolah. Journal EVALUASI, 2(1). https://doi.org/10.32478/evaluasi.v2i1.77

Sandi, Q. (2019). Kepemimpinan Visioner Dalam Pendidikan Di Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Intersnasional, Tantangan Manajemen Pendidikan Islam, Hukum Islam dan Bahasa Melayu di Era Revolusi 4.0, 393–397.

Satya, V. E. (2018). Strategi Indonesia Menghadapi Industri 4.0. Pusat Penelitian Badan Keahlian DPR RI, 10(09).

Siregar, A. N., & Lubis, W. (2017). Manajemen Pendidik dan Tenaga Kependidikan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Educandum: Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(1), 1–12.

Sonedi, Sholihah, T., & Dihasbi. (2018). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Anterior Jurnal, 18(1), 13–22. https://doi.org/10.33084/anterior.v18i1.436

Sudika, I. W. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dasar Pada Era Revolusi Industri 4.0 dan Pandemi Covid 19. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 113–124.

Sulviana, N., Fitria, H., & Wahidy, A. (2021). Manajemen Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Jambura Journal of Educational Management, 2(1), 15–31. https://doi.org/10.37411/jjem.v2i1.624

Syukkur, A., & Fauzan, F. (2021). Improving The Quality of Education Through The Principal’s Strategy to Develop Teacher Competence. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 4(3), 563–574. https://doi.org/10.31538/nzh.v3i1.402

Taufikurrahman. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah di Era Digital. Proceeding: Islamic University of Kalimantan.

Tim Dosen Administrasi Pendidikan Universitas Pendidikan Indonesia. (2014). Manajemen Pendidikan. Alfabeta.

Tulasi, D., Sigit, R., Pradana, D. W., & Ellitan, L. (2019). The Role of Leadership in Industrial Revolution 4.0. International Journal of Trend in Research and Development, 6(5), 97–100. www.ijtrd.com

Ulfatin, N. (2015). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan: Teori dan Aplikasinya (Cetakan Ke). Media Nusa Creative.

Usman, H. (2013). Manajemen: Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan (Edisi Ke-4). Bumi Aksara.

Winston, B. E., & Patterson, K. (2006). An Integrative Definition of Leadership. International Journal of Leadership Studies, 1(2), 6–66.

Wiyono, B. B. (2018). The Effect of Self-Evaluation On The Principals’ Transformational Leadership, Teachers’ Work Motivation, Teamwork Effectiveness, and School Improvement. International Journal of Leadership in Education, 21(6), 705–725. https://doi.org/10.1080/13603124.2017.1318960

Yamin, M., Risnita, & Warnida. (2016). The Relationship between School Cultures and the Principal’s Leadership Style and the Effectiveness of the Principal’s Leadership. International Journal of Scientific Research and Management, 4(10), 4672–4678. https://doi.org/10.18535/ijsrm/v4i10.04

Yulizar, & Farida. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah di Era Disrupsi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Zannah, M., Fitriyanti, E., & Nurwulandari, D. (2021). Kemampuan Manajerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidik (Keunggulan Dan Prestasi Sekolah) SD Negeri 1 Panembahan. Standarisasi Pendidikan Sekolah Dasar Menuju Era Human Society 5.0, 1, 52–59.




DOI: 10.24235/jiem.v6i1.10808

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Muhammad Rasyid Ridho

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

JIEM (Journal of Islamic Education Management) indected by:

 

 

Â