Promoting the learning of Hijaiyah letters for a child with Down syndrome using plasticine media
(1) Universitas Pendidikan Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia
(3) Universiti Pendidikan Sultan Idris Malaysia
(*) Corresponding Author
Abstract
The difficulties in reading the Qur’an experienced by children with special needs did not receive adequate attention. There is a gap in the ability to read the Qur’an between children with special needs and normal children. This research aims to describe the use of plasticine media to support the learning of Hijaiyah letters for a down syndrome child. This research used a descriptive qualitative method. The data were collected through observation and interview. The data analysis included three stages, namely data reduction, data presentation, and conclusions. The results show that learning Hijaiyah letters using plasticine has a significant impact on a child with down syndrome. The three-dimensional letters formed using plasticine media are more recognizable to a child with down syndrome. Before using plasticine, the child could not recognize and pronounce the Hijaiyah letters independently. However, he could recognize and pronounce the Hijaiyah letters independently without assistance after using plasticine. The child's understanding of the Hijaiyah letters also improves. He can differentiate one letter from another, such as noticing the number of dots in the letters Ba, Ta, and Ṡa. Using plasticine media in the learning process can increase the child’s enthusiasm for learning, develop his imagination, and support his memory.
Keywords: Hijaiyah letters, media plasticine, down syndrome
Full Text:
PDFReferences
Adhimah, I., Nurhidayati, & Kholidah, L. (2018). Pengembangan Media Kalender Huruf Hijaiyyah Untuk Pembelajaran Membaca Huruf Arab Bagi Siswa Tunarungu. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab IV, 200–211. http://www.percetakanmoca.wordpress.com
Alucyana, Raihana, & Utami, D. T. (2020). Peningkatan Kemampuan Membaca Huruf Hijaiyah Melalui Kartu Huruf Hijaiyah Di Paud. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 17(1), 46–57.
Ambarwati, D., & Harimi, A. (2021). Pembelajaran Bahasa Arab Bagi Anak Berkebutuhan Khusus di Kelas III SD Qaryah Thayyibah Purwokerto. Ihtimam: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(1), 12–19.
Andriani, O., Apala, & Zikri, K. (2024). Membangun Assesment Akademik Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Terintegrasi. Jurnal Nakula: Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 2(2), 109–113.
Anggita, S., Hemawati, & Nurhasanah. (2023). Pengaruh Penggunaan Metode Iqra’ Terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur’an Pada Peserta Didik Di TPQ Aisyiyah Binjai. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 4(1), 32–55. https://doi.org/10.30596/jppp.v4i1.13576
Arlinah, S., & Rohita. (2014). Meningkatkan Kreativitas Anak Melalui Bermain Plastisin Pada Kelompok A di Paud Plus Al Fattah Jarak Kulon Kabupaten Jombang. Paud Teratai, 3(3), 1–5.
Aulia, F. N., Gusril, Susanto, N., & Chaeroni, A. (2023). Pengaruh media bermain plastisin dan lego terhadap keterampilan motorik halus murid PAUD Farilla Ilmi. Jurnal Olahraga Pendidikan Indonesia (JOPI), 2(2), 97–106. http://jopi.kemenpora.go.id/index.php/jopi
Cahyani, N. I., Yuwono, J., & Mulia, D. (2018). Pembelajaran Tari Kreasi Perahu Layar Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Tunagrahita Pada Skh Al Kautsar Kota Cilegon. Jurnal UNIK Pendidikan Luar Biasa.
Dhieni, N., Mayuni, I., & Juriana, J. (2022). Emotional Intelligence of Early Childhood Parents During the Covid-19 Pandemic in Indonesia. Psychosophia: Journal of Psychology, Religion, and Humanity, 4(1), 1–9. https://doi.org/10.32923/psc.v4i1.1857
Faizah, & Fitriah, S. N. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Huruf Hijaiyah dan Harakat Menggunakan Media Plastisin. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 4(01), 87–100. https://doi.org/10.37542/iq.v4i01.143
Fazil, M. (2020). Efektivitas Penggunaan Metode Iqra’ Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Bagi Siswa Muallaf. In Jurnal Peradaban Islam (Vol. 2, Issue 1).
Fitriani, E., Haris, A., & Hakim, M. N. (2022). Model Pembelajaran Al-Qur’an Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Kategori Disleksia Di Sd It Abata Lombok. 13(1), 75–82. https://doi.org/10.31764
Gresilia, T., Junaidi, Arifmiboy, & Kamal, M. (2023). Penggunaan Media Gambar Dalam Pembelajaran PAI Pada Anak Berkebutuhan Khusus (Anak Tunagrahita). Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 2(1), 159–178.
Halimah, Fadillah, & Ali, M. (2016). Peningkatan Pengenalan Huruf Hijaiyah Melalui Metode Bernyanyi Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(5).
Hamdanah. (2023). Upaya Guru Pai Dalam Mengatasi Kesulitan Baca Tulis Huruf Hijaiyah Pada Anak Berkebutuhan Khusus (Studi Kasus Di Sd Skh Alghisafa Labuan). Journal Anak Bangsa (JAS), 2(1), 1–120. https://doi.org/10.46306/jas.v2i1
Hasan, L. M. U., Naseha, S. D., & Nurharini, F. (2023). Penguasaan Bahasa Arab Pada Anak Down Syndrome dalam Faktor Neurologis. AL-MAZAYA Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 1–14. https://jurnal.unupurwokerto.ac.id/index.php/almazaya/index
Hidayat, R., Rasyidi, A., & Setiawan, A. (2023). Pembelajaran Wudhu Melalui Kartu Gambar Bagi Anak Berkebutuhan Khusus di Banjarmasin Tengah. EDUCASIA Jurnal Pendidikan Pengajaran Dan Pembelajaran, 8(1), 59–72.
Imroatun. (2017). Pembelajaran Huruf Hijaiyah bagi Anak Usia Dini. Proceedings of The 2nd Annual Conference on Islamic Early Childhood Education, 2, 175–188. http://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/conference/index.php/aciece/aciece2
Imroatun, Hunainah, Rukhiyah, Y., & Apipah, I. (2021). Perbedaan Tingkat Pengenalan Huruf Hijaiyyah Melalui Metode Iqro Pada Anak Kelas A Taman Kanak-Kanak. Al-Mudarris: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 4(1), 23–40.
Iqromah, F. (2018). Identifikasi Kemampuan Anak Dalam Mengenal Huruf Hijaiyah Di Tk Se-Kecamatan Samigaluh Kulon Progo. Pendidikan Guru PAUD S-1, 7(1), 11–24.
Isnainiyah, Syihabuddin, & Yayan Nurbayan. (2020). Minat Siswa terhadap Jenis Media Pembelajaran Bahasa Arab di Masa Covid-19 dan Implementasinya dalam Proses Pembelajaran. Proceeding NATHLA: Al-Nadwah al-‘Alamiyyah Fi Ta’Lim al-Lughah al-‘Arabiyyah (International Conference on Arabic Language Teaching), 137–148.
Jatmika, Y. N. (2012). Ragam aktivitas harian untuk playgroup. Diva Press.
Kamil, N., Fitri, Z. Z., Nasution, H., & Putro, K. Z. (2023). Memahami Anak Berkebutuhan Khusus: Down Syndrome. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 190–198. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i2.179
Khairani, B., Harahap, D. A., & Aswani, R. (2023). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Tsanawiyah Hifzhil Qur’an Medan. Sathar: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 1(2). https://doi.org/10.59548/js.v1i2
Kholbu, M. R., Astawa, I. M. S., Nurhasanah, & Rachmayani, I. (2023). Penggunaan Media Plastisin Dalam Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 5-6. Journal of Classroom Action Research, 5(2), 117–122. https://doi.org/10.29303/jcar.v5i2.3038
Maftuhin, M., & Fuad, A. J. (2018). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 3(1), 76–90.
Mumtazul, F. (2011). Konsep Pendidikan Islam Pendekatan Metode Pengajaran. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 11(1).
Nassaji, H. (2015). Qualitative and descriptive research: Data type versus data analysis. In Language Teaching Research (Vol. 19, Issue 2, pp. 129–132). SAGE Publications Ltd. https://doi.org/10.1177/1362168815572747
Novita, A., & Munawir. (2022). Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Teknologi Informasi Komunikasi pada Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1378–1386. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1947
Nurhayati, N., Suwika, I. P., & Saphira, D. (2022). Pengaruh Permainan Plastisin Terhadap Pengenalan Nilai Agama Anak Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4255–4265. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2544
Nurhidayah, Jabir, M., & Rus’an. (2020). Studi Analisis Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Pada Anak Usia Dini Melalui Bermain Puzzle Di Kelompok B Tk Al-Khairaat Kabonena Kota Palu. Jurnal Pendidikan Anak, 1(1), 53–62.
Putri, N. (2013). Bi’ah ’Arabiyah. At-Ta’lim Jurnal, 20(2).
Rahayu, S. P., & Marheni, E. (2020). Perilaku Masyarakat terhadap Anak Berkebutuhan Khusus Sekolah Luar Biasa Perwari Padang. Jurnal Performa Olahraga, 5(1), 54–58. https://doi.org/10.24036//jpo140019
Rahmawati, A., & Hikmah, K. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Berbasis Plotagon Story Di SMP Muhammadiyah 8 Tanggulangin Sidoarjo. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 6(2), 225–241. https://doi.org/10.32699/liar.v6i2.3489
Rizal, M., Al Farisi, M. Z., & Sopian, A. (2023). Peer Teaching Method Integrated with Card Media: Its Implementation in Arabic Syntax Learning. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 7(1 May), 345. https://doi.org/10.29240/jba.v7i1.5860
Salida, A., & Zulpina. (2023). Keistimewaan Bahasa Arab sebagai Bahasa Al-Quran dan Ijtihadiyyah. Sathar: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 1(1), 24–33. https://doi.org/10.59548/je.v1i1.40
Sari, D. R., Irdamurni, & Armaini. (2018). Peningkatan Keterampilan Menyulam Taplak Meja Menggunakan Multimetode Pada Siswa Tunagrahita Ringan. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 3(1), 18–23. http://jpkk.ppj.unp.ac.idJurnalPendidikanKebutuhanKhususOpenAccesJurnal:http://jpkk.ppj.unp.ac.id
Sari, F. N., & Pransiska, T. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab Braille Bagi Siswa Tunanetra Di Man 2 Sleman, Yogyakarta Development Of Braille Arabic Teaching Materials For The Blind Students At Man 2 Sleman, Yogyakarta. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 20(2), 216–232. http://jurnaledukasikemenag.org
Sari, N. M., & Mahfudh. (2019). Ekstrakurikuler Baca Tulis Al-Qur’an Pada Siswa Anak Berkebutuhan Khusus: Studi Kasus Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 5 Kota Kediri. EL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 1(2), 54–65. https://doi.org/10.33367/jiee.v1i2.949
Sari, R. P., Haenilah, E. Y., & Sofia Ari. (2015). Pengaruh Penggunaan Bermain Plastisin Terhadap Peningkatan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak, 1(3).
Sartika, R., & Cahyo, E. D. (2023). Penggunaan Media Plastisin Untuk Mengembangkan Kreativitas Anak Usia 4-5 Tahun. Journal of Early Childhood Studies, 1(1), 36–41.
Suryana, M., Novitasari, G., & Antarnusa, G. (2019). “Ma’unah Applicationâ€: Media Pembelajaran Al-Qur’an Berbasis Augmented Reality Bagi Anak Down Syndrome. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 119–126.
DOI: 10.24235/ath.v34i1.16746
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 AL-TARBIYAH: Jurnal Pendidikan (The Educational Journal)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.