M. Amin Abdullah's contribution: Toward an integrated and interconnected Islamic education

Sanial Habibi(1*), Eko Purnomo(2), Zaki Faddad Syarif Zain(3),


(1) Universitas Islam Ogan Komering Ilir
(2) Universitas Islam Ogan Komering Ilir
(3) Charles Darwin University Australia
(*) Corresponding Author

Abstract


Islamic education in Indonesia faces significant challenges in adapting to the rapid development of knowledge and globalization. Traditional approaches often need to be revised to prepare students to be competitive in the modern era. This study aimed to analyze the concept of integration and interconnection in M. Amin Abdullah’s thoughts and his contribution to developing the Islamic education paradigm in Indonesia. The main focus was to explore how these two concepts could enhance the relevance of Islamic education in addressing the challenges of the globalization era. This study used a library research method by collecting and reviewing secondary literature, including M. Amin Abdullah’s writings, journal articles, academic books, and other supporting documents related to the research topic. Data were analyzed through content analysis to identify key themes related to integration and interconnection and the challenges and opportunities in their application in Islamic education. The study's results indicate that integration and interconnection in M. Amin Abdullah's thinking significantly contribute to developing an adaptive, holistic, and relevant Islamic education paradigm in line with the progress of science and technology. However, the study also identifies challenges in implementing these concepts, particularly regarding policy support and curriculum adaptation in Islamic education. 

Keywords: Integration, Interconnection, Islamic education, M. Amin Abdullah, paradigm


Full Text:

PDF

References


Akmal, M. I. (2024). Pemikiran Amin Abdullah seputar integrasi keilmuan. Fathir: Jurnal Studi Islam, 1(2), 120-136.

Hamzah, Choiriyah, S., & Maghribi, H. (2023). Integrasi pendidikan Islam dan sains perspektif M Amin Abdullah dan Imam Suprayogo. Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 44-51.

Maa'ruf, A. C., Budiyanto, B., & Andajani, S. J. (2023). Implemestasi manajemen sekolah penyelenggara pendidikan inklusif di Kota Bontang. GRAB KIDS: Journal of Special Education Need, 3(1), 53-58.

Dewi, C. S., Putri, M. A., & Amrillah, R. (2024). Integrasi integrasi ilmu keislaman dengan ilmu pendidikan anak usia dini dalam perspektif Muhammad Amin Abdullah. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(3), 8-8.

Dalimunthe, D. S. (2023). Transformasi Pendidikan Agama Islam: Memperkuat nilai-nilai spiritual, etika, dan pemahaman keislaman dalam konteks modern. Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 75-96.

El-Yunusi, M. Y. M., Nisa, S. Z. K., & Nadiroh, A. (2023). Ilmu pendidikan Islam sebagai bentuk kajian masyarakat milenial. Studia Religia Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 7(2), 202-219.

Fahmi, I. R., & Rohman, M. A. A. (2021). Non-dikotomi ilmu: Integrasi-interkoneksi dalam pendidikan Islam. AL-MIKRAJ : Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 1(2), 46-60.

Fahrezy, A. F. (2023). Pentingnya pemahaman integrasi-interkoneksi dalam upaya deradikalisasi. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Raushan Fikr, 12(1), 32-47.

Fandir, A. (2024). Transformation of Islamic education: Implementation of technological innovation in education management. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 10(1), 187.

Fian, K., & Hidayat, F. (2023). Paradigm of integration-interconnection: M. Amin Abdullah and Mehdi Golshani’s perspective. Fikrah, 11(2), 281.

Gusman, M. (2021). Modernisasi pendidikan Islam Indonesia (Analisis kritis perkembangan pada aspek kurikulum dan sumber daya manusia). Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 15(2), 143-161.

Hasanah, U., & Sukri, M. (2023). Implementasi literasi digital dalam pendidikan Islam: Tantangan dan solusi. Equilibrium Jurnal Pendidikan, 11(2), 177-188.

Suryadi, I. (2023). Dampak pendidikan inklusif terhadap partisipasi dan prestasi siswa dengan kebutuhan khusus. Jurnal Pendidikan West Science, 1(08), 517-527.

Kusumawati, I. (2024). Integrasi kurikulum pesantren dalam kurikulum nasional pada pondok pesantren modern. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 2(01), 1-7.

Mahmud, R. (2022). Pendidikan Islam dalam mengatasi problema dan tantangan pembangunan nasional. Prediksi Jurnal Administrasi dan Kebijakan, 21(2), 169.

Mas’un, M., & Saparudin, S. (2022). Konsep dan penerapan TPACK dalam pembelajaran pendidikan agama Islam berbasis HOTS. El-Hikmah Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Islam, 16(2), 187–206.

Mawardi, I. (2016). Pendidikan Islam transdisipliner dan sumber daya manusia Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam, 28(2), 253.

Miftachurrozaq, T., & Widodo, H. (2023). Integrasi pendidikan agama Islam dalam kurikulum sekolah alam di SD Alam Lukulo Kebumen. Edukatif Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 105-114.

Missouri, R. (2023). Strategi inovatif menyatukan tradisi dan modernitas dalam manajemen pendidikan Islam. Kreatif Jurnal Studi Pemikiran Pendidikan Agama Islam, 21(1), 23-34.

Nafsaka, Z., Kambali, K., Sayudin, S., & Astuti, A. W. (2023). Dinamika pendidikan karakter dalam perspektif Ibnu Khaldun: Menjawab tantangan pendidikan Islam modern. Jurnal Impresi Indonesia, 2(9), 903-914.

Parhan, M., Syafitri, R., Rahmananda, S. S., & Aurora, M. E. S. (2022). Konsep integrasi pendidikan Islam dalam pendidikan nasional sebagai upaya menghindari dikotomi pendidikan di Indonesia. Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 41-48.

Pewangi, M. (2016). Tantangan pendidikan islam di era globalisasi. TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 1-11.

Prasetia, S. A., & Fahmi, M. (2020). Reorientasi, peran dan tantangan pendidikan Islam di tengah pandemi. Tarbawi, 9 (1), 21–38.

Rosyada, A., & Rodliyah, I. (2022). Pengaruh pendekatan interkoneksi Matematika Al-Qur’an terhadap hasil belajar siswa di kelas VII MTs. Tholabuddin. MARISEKOLA: Jurnal Matematika Riset Edukasi dan Kolaborasi, 3(2), 123-129.

Rusdiyanto, R. (2018). Integrasi pendidikan dan implikasinya terhadap lembaga pendidikan di Indonesia. TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 13-27.

Selawati, N. (2022). Peluang pendidikan Islam di era globalisasi: Menuai tantangan, meraih peluang. Jurnal Syntax Transformation, 3(03), 438-448.

Setyowati, N. (2022). Interkoneksi agama, sosial dan budaya dalam pendidikan Islam. Journal of Islamic Education and Innovation, 56-63.

Suyatno, S. (2023). Ahmad Dahlan Abad 21: Menggagas pembaharuan pendidikan abad ke-2 Muhammadiyah. Jurnal Inovasi Dan Manajemen Pendidikan, 3(1), 11-32.

Tajuddin, T., & Awwaliyah, N. M. (2021). Paradigma integrasi-interkoneksi Islamisasi ilmu dalam pandangan Amin Abdullah. Aksiologi : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(2), 56–61.

Waston, W. (2016). Pemikiran epistemologi Amin Abdullah dan relevansinya bagi pendidikan tinggi di Indonesia. Profetika: Jurnal Studi Islam, 17(01), 80-89.

Yasin, A., & Rahmadian, M. I. (2024). Strategi pendidikan agama Islam dalam menghadapi tantangan pluralisme agama di masyarakat multikultural. Aksiologi Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 5(1).

Yulanda, A. (2019). Epistemologi keilmuan integratif-interkonektif M. Amin Abdullah dan implementasinya dalam keilmuan Islam. TAJDID: Jurnal Ilmu Ushuluddin, 18(1), 79-104.

Yusutria, Y. (2020). Peran wanita karir dalam menanamkan nilai-nilai agama bagi anak melalui pendekatan religius (Studi kasus Kota Padang Sumatera Barat). Gulawentah Jurnal Studi Sosial, 5(1), 17.

Zali, S., & Hiryanto, N. (2023). Studi literatur: Integrasi andragogi dan pendidikan Islam. Andragogi Jurnal Diklat Teknis Pendidikan dan Keagamaan, 11(1), 45-56.




DOI: 10.24235/ath.v34i2.18687

Article Metrics

Abstract view : 1 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 AL-TARBIYAH: Jurnal Pendidikan (The Educational Journal)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.