Developing a Comprehensive Assessment Tool for Elementary Students’ Scientific Literacy
(1) Universitas Pendidikan Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia
(3) Universitas Pendidikan Indonesia
(4) Battambang Teacher Education College
(5) Universitas Pendidikan Indonesia
(*) Corresponding Author
Abstract
AbstractÂ
Scientific literacy embodies the essential scientific knowledge and skills that students require for comprehending and applying scientific concepts in their daily lives. This study aimed to design an assessment tool for gauging elementary school students' scientific literacy. Adopting the Research and Development (R&D) approach, this study incorporates a 3D (Define, Design, and Develop) framework. The scientific literacy indicators devised encompass the ability to explain phenomena scientifically, evaluate and design scientific inquiry, and interpret data and evidence scientifically. The outcome of this research manifests as a Scientific Literacy Instrument comprising six open-ended questions accompanied by alternative answer schemes. The appropriateness of all items demonstrates a moderate level of validity. The reliability of the test items indicates a commendable degree of consistency. The complexity of the questions ranges from moderate to challenging. The discriminating power of each item indicates a noteworthy level of differentiation. Thus, the scientific literacy assessment tool formulated in this study serves as an effective means of evaluating students' scientific literacy in the context of elementary school science education.
Keywords: instrument, scientific literacy, science learning.
Abstrak
Literasi sains merupakan pengetahuan dan keterampilan ilmiah yang perlu dipahami dan diterapkan siswa dalam kehidupan sehari-hari. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan instrumen kemampuan literasi sains yang dapat digunakan pendidik untuk mengukur kemampuan literasi sains siswa dalam pembelajaran sains di sekolah dasar. Metode penelitian yang digunakan adalah Research and Development (R&D) dengan desain 3D (Define, Design, dan Develop). Indikator literasi sains yang dikembangkan antara lain menjelaskan fenomena, mengevaluasi dan merancang pertanyaan, serta menafsirkan data dan bukti secara ilmiah. Penelitian ini menghasilkan Instrumen Kemampuan Literasi Sains yang terdiri dari 6 soal essay dengan alternatif kunci jawaban. Hasil perhitungan validitas seluruh item mempunyai interpretasi sedang. Reliabilitas soal tes mempunyai interpretasi yang baik. Tingkat kesukaran butir soal interpretasi sedang hingga sulit. Daya pembeda tiap item diartikan dari baik sampai sangat baik. Dengan demikian instrumen tes kemampuan literasi sains yang dikembangkan dalam penelitian ini dapat digunakan sebagai instrumen untuk mengukur kemampuan literasi sains siswa di sekolah dasar.
Kata kunci: instrumen, literasi sains, pembelajaran sains.
Full Text:
PDFReferences
Adharsyah, T. (2019). Dear Pak Menteri! Tanpa Diberi Endrin, Jatiluhur Sudah Cemar. CNBC Indonesia. https://www.cnbcindonesia.com/news/20190724122604-4-87181/dear-pak-menteri-tanpa-diberi-endrin-jatiluhur-sudah-cemar
Afriana, J., Permanasari, A., & Fitriani, A. (2016). Penerapan project based learning terintegrasi STEM untuk meningkatkan literasi sains siswa ditinjau dari gender. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(2), 202. https://doi.org/10.21831/jipi.v2i2.8561
Arifin, Z. (2017). Kriteria instrumen dalam suatu penelitian. Jurnal Theorems (the original research of mathematics), 2(1).
Bariyah, I. L. N., & Sugandi, M. K. (2022, October). Project Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa Pada Konsep Ekosistem. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 4, pp. 135-144).
Coppi, M., Fialho, I., & Cid, M. (2023). Assessing Portuguese Elementary School Students’ Scientific Literacy: Application of the ALCE Instrument. Social Sciences, 12(7). https://doi.org/10.3390/socsci12070374
Ditjen Pendis. (2021). Ini Potret Enam Kelompok Hasil Asesmen Kompetensi Siswa MI, Tertinggi Yogyakarta. https://kemenag.go.id/nasional/ini-potret-enam-kelompok-hasil-asesmen-kompetensi-siswa-mi-tertinggi-yogyakarta-bfh51i
Effendi, R., Salsabila, H., & Malik, A. (2018). Pemahaman Tentang Lingkungan Berkelanjutan. MODUL, 18(2), 75. https://doi.org/10.14710/mdl.18.2.2018.75-82
Emda A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 93–196.
Fahmi, F., Abdullah, A., & Irhasyuarna, Y. (2021). Empowering Peat Lands as a Resource of Learning Natural Science to Strengthening Environment Care. The 2nd International Conference on Social Sciences Education (ICSSE 2020), 426–429. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210222.072
Gustina, C. (2016). Polusi Udara Kendaraan Bermotor sebagai Bentuk Kejahatan Tanpa Korban. Sisi Lain Realita, 1(2), 47–58.
Jenice G, M. ., & Downey, L. (2013). Your ScienceClassroom. SAGE Publication,Ltd.
Kemendikbud. (2017). Materi Pendukung Literasi Sains.
Maghfiroh, S., Wilujeng, I., Jumadi, J., & Masyitha, D. (2023). Development of Physics E-Module Based on Discovery Learning to Improve Students’ Scientific Literacy. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(2), 452–458. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i2.1733
Mardhiyyah, L. A., Rusilowati, A., & Linuwih, S. (2016). Pengembangan Instrumen Asesmen Literasi Sains Tema Energi. Journal of Primary Education, 5(2), 147–154.
Mawarni, P. C. (2017). Analisis Kemampuan Literasi Sains Terintegrasi Lingkungan Hidup Pada Siswa Melalui Struktur Pro (Premise-Reasoningoutcome) Pada Materi Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit. Universitas Negeri Jakarta.
Mukti, T. S., Elvira, M., & Hussin, Z. B. (2023). Development of the Game-based HOTS Assessment Instrument for Measuring Science Literacy Skills of Islamic Elementary School Students. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 10(1), 63. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v10i1.11393
Nafiati, D. A. (2021). Revisi taksonomi Bloom: Kognitif, afektif, dan psikomotorik. Humanika, 21(2), 151–172. https://doi.org/10.21831/hum.v21i2.29252
Nuriyah, N. (2016). Evaluasi Pembelajaran: Sebuah Kajian Teori. Eduoksos: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Ekonomi, 3(1), 73–86.
OECD. (2017). PISA for Development Assessment and Analytical Framework Reading, Mathematics and Science PISA Preliminary Version. www.oecd.org/about/publishing/corrigenda.htm.
OECD. (2019). PISA 2018 results (1st ed.). OECD.
Pratama, R., & Parinduri, L. (2019). Penganggulangan Pemanasan Global. Buletin Utama Teknik, 15(1), 91–95.
Pratiwi, M. K., Kuntjoro, S., Sunarti, T., & Budiyanto, M. (2023). TOSLS Cognitive Instrument to Measure Students’ Scientific Literacy Abilities. IJORER : International Journal of Recent Educational Research, 4(6), 819–826. https://doi.org/10.46245/ijorer.v4i6.432
Putra, D. M. (2016). Kontribusi industri tekstil dalam penggunaan bahan berbahaya dan beracun terhadap rusaknya sungai Citarum. Jurnal Hukum Lingkungan Indonesia, 3(1), 133–152.
Putra, I. M. T. P., Sudiatmika, A. A. I. A. R., & Suardana, I. N. (2023). Effectiveness of E-LKPD IPA through Socioscientific Inquiry Based Learning (SSIBL) Model to Improve Students’ Scientific Literacy Skills. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(8), 6337–6344. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i8.3957
Putri, H. E., Isrokatun, I., Majid, N. W. A., & Ridwan, T. (2019). Spatial Sense Instrument for Prospective Elementary School Student. Journal of Physics: Conference Series, 1318(1), 1–6. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1318/1/012142
Qomariyah, R. (2023). Pengembangan Instrumen Tes Berbasis Etnomatematika Untuk Melatih Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Sekolah Menengah Pertama. IKIP PGRI Bojonegoro.
Rachmat, A. R., & Pamungkas, A. (2014). Faktor-Faktor kerentanan yang berpengaruh terhadap bencana banjir di Kecamatan Manggala Kota Makassar. Jurnal Teknik ITS, 3(2), C178–C183.
Rosidi, P. P., Nugraha, M. G., & Wijaya, A. F. C. (2018). Pengembangan Alat Praktikum Fisika Pada Pokok Bahasan Hukum II Newton Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Tunanetra. Jurnal Publikasi Pendidikan, 8(2), 118–123. http://ojs.unm.ac.id/index.php/
Rurisfiani, A., Ramly, R., & Sultan, S. (2019). Level Berpikir Pertanyaan Guru pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Bahasa: Jurnal Keilmuan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 111–119. https://doi.org/10.26499/bahasa.v1i2.37
Rusmansyah, R., Leny, L., & Sofia, H. N. (2023). Improving Students’ Scientific Literacy and Cognitive Learning Outcomes through Ethnoscience-Based PjBL Model. Journal of Innovation in Educational and Cultural Research, 4(1), 1–9. https://doi.org/10.46843/jiecr.v4i1.382
Segara, N. B., Utami, W. S., & Marzuqi, M. I. (2021). Evaluasi Belajar dan Pembelajaran IPS. Penerbit Lakeisha.
Sepriyanti, N., Jannah, R., & Sari, M. (2018). Analisis Soal Ujian Tengah Semester Matematika Kelas VII Tingkat SMP Negeri di Kota Padang Tahun Ajaran 2016/2017. Math Educa Journal, 2(1), 1–12.
Setiawan, A. R. (2020). Pembelajaran Tematik Berorientasi Literasi Saintifik. Jurnal Basicedu, 4(1), 51–69.
Situmorang, R. P. (2016). Integrasi Literasi Sains Peserta Didik dalam Pembelajaran Sains. Satya Widya, 32(1), 49–56.
Solichin, M. (2017). Analisis Daya Beda Soal, Taraf Kesukaran, Validitas Butir Tes, Interpretasi Hasil Tes Dan Validitas Ramalan dalam Evaluasi Pendidikan. DirÄsÄt: Jurnal Manajemen & Pendidikan Islam, 2(2), 192–213. www.depdiknas.go.id/evaluasi-proses-
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alfabeta.
Supriatna, S., Siahaan, S., & Restiaty, I. (2021). Pencemaran Tanah Oleh Pestisida Di Perkebunan Sayur Kelurahan Eka Jaya Kecamatan Jambi Selatan Kota Jambi (Studi Keberadaan Jamur Makroza dan Cacing Tanah). Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 21(1), 460. https://doi.org/10.33087/jiubj.v21i1.1348
Suwarto, M. , P. (2022). Karakteristik Tes Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Pendidikan, 31(1), 109. https://doi.org/10.32585/jp.v31i1.2269
Syaifulloh, A. K. (2021). Dampak Kerusakan Lingkungan Akibat Penambangan Pasir Merapi di Klaten. Jurnal Penegakan Hukum Dan Keadilan, 2(2), 147–161. https://doi.org/10.18196/jphk.v2i2.9990
Wulandari, N., & Solihin, H. (2016). Analisis kemampuan literasi sains pada aspek pengetahuan dan kompetensi sains siswa smp pada materi kalor. Edusains, 8(1), 66–73.
DOI: 10.24235/al.ibtida.snj.v11i2.16579
Article Metrics
Abstract view : 1 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AL IBTIDA Journal Indexed By:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI Published by Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon In Collaboration with Perkumpulan Dosen Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PD PGMI) Indonesia.
Editorial Office:
FITK Building, 5th Floor, Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon. Perjuangan Street of Sunyaragi, Cirebon City, West Java, Indonesia 45132 Phone. 0231-481264, Fax. 0231-489926, Email: alibtida@syekhnurjati.ac.id/ alibtida2@gmail.com